1 Eylül 2013 Pazar

Kullanıcı Deneyimi Geliştirmek İçin 5 Nokta

Silikon Vadisi'nde pazarlama; ürün yönetimi, doğru ve yeterli data toplama ve data okuyabilme olarak kabul ediliyor. Amerika'daki trendleri birkaç yıl geriden takip ettiğimiz düşünülürse, Türkiye de pazarlama mühendisliği kavramına ilerliyor diyebiliriz.

Özellikle bir İnternet markası söz konusuysa (fiziksel dünyada dükkanı bulunmayan bir e-ticaret sitesi gibi), ürün yönetimi denilince akla ilk gelen websitedir.

Sürekli toplanan data ile detaylarda değişiklik yapılabilir. Ancak diyelim ki işe yeni başladınız ya da sitenize ilk defa kullanıcı deneyimi açısından bakacak bir girişimcisiniz, nelere dikkat etmelisiniz?

Aklıma gelenleri toparlıyorum, farklı fikri olanlar paylaşırsa mutlu olurum.

1. HTML: Flash site kullanımı giderek azalıyor gibi görünse de belirtmekte fayda var. HTML kullanmak, sitenin arama motorları tarafından indekslenmesini yani SEO performansını kritik ölçüde etkiler. Flash siteler ayrıca, loading time (yüklenme süresi) performansını da düşürür.

2. Loading Time: Sitenizdeki herhangi bir sayfaya ulaşmak istendiğinde, sayfanın ne sürede yüklendiğidir. Kullanıcılar, uzun sürede yüklenen sitelerden büyük olasılıkla bounce ederler. Siz de trafik kaybeder, boşuna pazarlama harcaması yapmış ve average time on site (sitede geçirilen ortalama süre) düşürmüş olursunuz. Loading time ayrıca AdWords ve SEO için de önemli bir faktördür.

3. 404 sayfası: Silinen ya da var olmayan bir sayfaya ulaşan kullanıcılara boş bir sayfa gösterdiğinizde büyük olasılıkla sitenizi terk ederler. Özel oluşturacağınız 404 sayfası ile ziyaretçilerinizi ilgili sayfalara gönderebilirsiniz.

4. Navigasyon: Her sitenin standart sahip olması gereken bir özelliktir. Kullanım alışkanlıkları ve kullanıcı beklentilerine göre şekillendirmeye özen gösterin.

5. Site içi Arama: Kullanıcılar alışkanlık gereği aramayı, genelde sağ üstte bulmayı bekler. Arama terimleri girildikten sonra enter'a basmak yerine, sitede bir tuşa basmak isteyenler olacaktır. "Ara", "Bul", vb. bir sözcük içeren bir tuşun, arama alanının yanında bulunmasında fayda vardır.

Fonksiyonel olarak arama, yanlış harfleri/sözcükleri algılayarak doğru yönlendirebilecek kadar gelişmiş olmalıdır.

3 yorum:

Admin dedi ki...

Sayenizde gece gece hoş bir yazı okudum, teşekkürler.
Benimde eklemek istediğim bazı konular var. Yarı uyku haliyle umarım ifade edebilirim.
1. HTML; Flash sitelerle ilgili ciddi sıkıntılardan biride tarayıcı uyumu ve eklenti sıkıntısı var. Bundaki en ciddi sıkıntıyı da mobil cihazlarda yaşayacaktır site sahibi. Ayrıca Flash siteler genellikle tek bir Flash dosyası içerisinden çağrıldığı için içinde 10 tane sayfada olsa tek URL muamelesi görüyor ve buda arama motorlarında görünürlülüğü çok ciddi oranda olumsuz etkiliyor. Ayrıca sizinde bahsettiğiniz gibi SEO açısından ciddi bir sorun. Aslında önceden Flash siteleri Google taramaz iken "sadece title tagi falan tarar içindeki gömülü metni tarayamazdı" sonradan tarar oldu ancak bunda hiçte başarılı değil o yüzden tercih edilmemeli.

Google'nin bu maddede birde HTML5 yönlendirmesine dikkat çekilmesi gerekiyor aslında. HTML5 hem Google'nin ısrarla desteklediği bir platform olması hemde son dönemde yaygınlaşan ve internet alışverişlerinde ciddi bir paya sahip olan mobil cihazlara uyumluluğu da göz önüne alınarak geleceğe dönük olarak sitenin html5 altyapıya sahip olması gerektiğini düşünüyorum..


2. Loading Time: Burada eklemek istediğim ise sitenin host edildiği sunucuların Türkiye'de bulunması yönünde. Birçok küçük hosting firması ucuz olması sebebiyle yurtdışı lokasyonlu sunucular kullandığı için sayfa açılma hızını olumsuz etkiliyor. Sunucu Türkiye'de olsa bile sayfa açılma hızına çok dikkat edilmeli. Kullanılan yazılım alt yapısında çalışan sorgular çok fazla ise yada sorgu süresi çok zaman alıyorsa altyapıyı değiştirmek yada iyileştirilmesi de gerekiyor.

3. 404 sayfası: Bu çok can alıcı bir maddedir :) özellikle e-ticaret siteleri için çok büyük önem arz ediyor. Satıştan kaldırılan, stokta bulunmayan ürünlere ait sayfaları da bu kategoride değerlendirip optimize edilmesi gerekiyor. Bu başlı başına bir madde aslında ama yazmak için çok geç bir saat.

Ayrıca eklemek istediğim bir şey daha var ki, ben buna çok denk geliyorum, adwords reklamı yaparken ürünle ilgili tam hedeflemenin yapılması yönünde. Birçok e-ticaret firması benzer ürün yada alternatif ürüne reklam veriyor, tamam buradan birkaç kullanıcıyı cezbedebilir ve satışa döndürebilir ama sayfaya gelen kullanıcıların çoğu hedefli bir arama yaptığı için özellikle markalı aramalarda karşısına çıkan bambaşka bir ürün olduğu için amacına ulaşamayıp sayfayı terk edip bounce rate oranını tırmandırdığı bir yana site hakkında kandırıldım gibi negatif bir izlenime sahip olamaları muhtemeldir.

Admin dedi ki...

Sayenizde gece gece hoş bir yazı okudum, teşekkürler.
Benimde eklemek istediğim bazı konular var. Yarı uyku haliyle umarım ifade edebilirim.
1. HTML; Flash sitelerle ilgili ciddi sıkıntılardan biride tarayıcı uyumu ve eklenti sıkıntısı var. Bundaki en ciddi sıkıntıyı da mobil cihazlarda yaşayacaktır site sahibi. Ayrıca Flash siteler genellikle tek bir Flash dosyası içerisinden çağrıldığı için içinde 10 tane sayfada olsa tek URL muamelesi görüyor ve buda arama motorlarında görünürlülüğü çok ciddi oranda olumsuz etkiliyor. Ayrıca sizinde bahsettiğiniz gibi SEO açısından ciddi bir sorun. Aslında önceden Flash siteleri Google taramaz iken "sadece title tagi falan tarar içindeki gömülü metni tarayamazdı" sonradan tarar oldu ancak bunda hiçte başarılı değil o yüzden tercih edilmemeli.

Google'nin bu maddede birde HTML5 yönlendirmesine dikkat çekilmesi gerekiyor aslında. HTML5 hem Google'nin ısrarla desteklediği bir platform olması hemde son dönemde yaygınlaşan ve internet alışverişlerinde ciddi bir paya sahip olan mobil cihazlara uyumluluğu da göz önüne alınarak geleceğe dönük olarak sitenin html5 altyapıya sahip olması gerektiğini düşünüyorum..


2. Loading Time: Burada eklemek istediğim ise sitenin host edildiği sunucuların Türkiye'de bulunması yönünde. Birçok küçük hosting firması ucuz olması sebebiyle yurtdışı lokasyonlu sunucular kullandığı için sayfa açılma hızını olumsuz etkiliyor. Sunucu Türkiye'de olsa bile sayfa açılma hızına çok dikkat edilmeli. Kullanılan yazılım alt yapısında çalışan sorgular çok fazla ise yada sorgu süresi çok zaman alıyorsa altyapıyı değiştirmek yada iyileştirilmesi de gerekiyor.

3. 404 sayfası: Bu çok can alıcı bir maddedir :) özellikle e-ticaret siteleri için çok büyük önem arz ediyor. Satıştan kaldırılan, stokta bulunmayan ürünlere ait sayfaları da bu kategoride değerlendirip optimize edilmesi gerekiyor. Bu başlı başına bir madde aslında ama yazmak için çok geç bir saat.

Ayrıca eklemek istediğim bir şey daha var ki, ben buna çok denk geliyorum, adwords reklamı yaparken ürünle ilgili tam hedeflemenin yapılması yönünde. Birçok e-ticaret firması benzer ürün yada alternatif ürüne reklam veriyor, tamam buradan birkaç kullanıcıyı cezbedebilir ve satışa döndürebilir ama sayfaya gelen kullanıcıların çoğu hedefli bir arama yaptığı için özellikle markalı aramalarda karşısına çıkan bambaşka bir ürün olduğu için amacına ulaşamayıp sayfayı terk edip bounce rate oranını tırmandırdığı bir yana site hakkında kandırıldım gibi negatif bir izlenime sahip olamaları muhtemeldir.

Dijitalist dedi ki...

Katkınız için teşekkür ederim. Yazdıklarınıza katılıyorum.

Hatta son paragrafta, AdWords konusuna da değinmişsiniz. Bu da oldukça önemli. Reklam performansını belirgin şekilde etkiliyor. Çünkü sadece arama motoru reklamcılığında, kullanıcılar aktif rol üstlenerek, ilgili reklamı çağırıyor. Buna benzer başka bir reklam formatı yok.