29 Nisan 2013 Pazartesi

Bounce Rate Nedir?

Bu yazı, Campaign Türkiye Haziran 2013 sayısında yayınlanmıştır.

Haftasonu Bilgi Üniversitesi'nde yaklaşık 6 saatlik bir 360 Derece Pazarlama dersi yaptım. Dersin ana fikri, "Hangi kanal olursa olsun, pazarlamacı olarak hedefimiz aslında potansiyel müşterinin bizimle etkileşime girmesini sağlamaktır. Dijital dönemin getirdiği şartlar altında, hangi marka olursa olsun İnternet'te bir varlığı, yani sitesi olması şarttır. Ve siteye gelen ziyaretçinin siteden hemen çıkıp gitmemesini sağlamak, böylece conversion (dönüşüm) olasılığını artırmak da ikinci hedefimizdir."

Kısacası: İyi kampanya yapın ki sizi bulsunlar, iyi site yapın ki bounce etmesinler.

Peki nedir bounce etmek? Bounce Rate?



Bounce Rate denilince konuşulanlar nedense biraz havada kalır. Bence, pazarlama bütçesinin boşa gitme oranıdır. Adam siteye gelmiştir ve aradığını bulamadan gitmiştir.

Teknik anlamını da Analytics destek bölümünden alıntılayalım: Sadece bir sayfayı ziyaret ederek siteden çıkılmasının, tüm ziyaretlere oranı.

İstenmeyen bir durum olduğu açık. Neden olur?
  • Sitenin kullanılabilirliğinde ya da tasarımında problem varsa,
  • Reklam görüp gelenler, ziyaret ettikleri sayfada, reklamdaki vaadi bulamadıysa,
  • Siteye gelindiğinde pop-up, müzik, video, vb. içerik ile karşılaşılıyorsa,
  • Site yavaş yükleniyorsa,
  • Ziyaretçi siteye kendiliğinden gelmediyse (yanıltıcı reklam ya da sitenin otomatik açılmasına sebep olan çalışmalar yapıldıysa)
Listeye baktığımızda, ziyaretçilerin sitede kalmaları için neler yapılabileceği az çok anlaşılır. Yine de listeleyelim.

Bounce rate nasıl optimize edilir?

Öncelikle bounce rate'in sıfıra düşürülemeyeceğini, Analytics'te 0% ile karşılaşıldığında doğru ölçüm yapılmadığını bilmekte fayda var. Her ne olursa olsun, tek sayfa ziyaret eden kişiler olacaktır.
  • Ziyaretçiyi, aradığı içeriğin olduğu sayfaya yönlendirin. Örneğin adam organik deterjan arıyorsa, onu kimyasal deterjanların da bulunduğu bir listeleme sayfasına indirmeyin.
  • Pop-up reklamlar, otomatik siteye yönlendirme gibi hileli yöntemlere başvurmayın. Belki trafiğinizi artırırsınız ama o kişileri müşteriniz yapma olasılığınızı çok düşürürsünüz.
  • Sayfalarınızı gereksiz içerik ile doldurmayın. Kimse sitenizin load etmesini beklemek zorunda değildir.
  • Reklamlardaki vaadinizle, yönlendirdiğiniz sayfadaki içerik uyuşmalıdır.
  • Dışarıya link verdiğinizde, bu linklerin yeni pencere ya da sekmede açılmasını sağlayın. Ziyaretçinizi, başka bir siteye kaybetmeyin.
  • Kullanıcı dostu sayfalar oluşturun.
  • Siteye müzik, video, vb. içerik koymamaya çalışın. Gerekli ise, otomatik çalmayacağından emin olun.
Bunlar tabii ki normal ölçümleme yaptığınız varsayılarak belirttiğim noktalardır. Çalıştığınız birileri veya siz bizzat kendinizi kandırmak istiyorsanız ölçümlemeyi yanıltmak mümkündür.

3 yorum:

Mustafa Ekim dedi ki...

Merhabalar,

Sektörden bildiğiniz bounce rate örnekleri var mı acaba? % kaç bounce rate anormaldir, bunu nasıl tespit edebiliriz ? Bizim için (www.VanilyaClub.com) gerek organik, gerekse adwords trafiklerimizde sizce bounce rate kaç olmalıdır, tahmin etmek mümkün mü acaba?

Bounce rate kesinlikle site içi güzel bir gösterge, ancak referans alınacak sayıları tespit etmek çok zor, bu da zamanla bounce rate'i anlamlandıramamaya neden oluyor.

Teşekkürler,

Mustafa Ekim dedi ki...

Merhabalar,

İlk yazmaya çalıştığım yorum malesef teknik bir sorunla silindi, yeniden deneyeceğim.

Örnek verebileceğiniz bounce rate'ler var mı? Örneğin bir eticaret sitesi için normal denebilecek oranlar nedir?

Biz (www.VanilyaClub.com) bounce rate'i site içindeki değerleri göz önüne alarak yorumlayabiliyoruz ancak genel bir referansımız olmadığı için çok net bir anlamlandırma yapmak zor oluyor.

Dolayısıyla evet, bounce rate çok önemli ama doğru referanslar olmadan size pek yardımcı olamıyor.

Dijitalist dedi ki...

İki yorumunuz da problemsiz ulaştı. Silikon Vadisi'ndeyim, saat farkından dolayı geç bakıyorum. Belki geç yayınlandı diye hata var sandınız.

Çok genel bir yorum yaparsam, 60% üzerinde bounce rate, e-ticaret siteleri için olumsuzdur. Ancak bu metriği istenen yere çekmenin, yani optimizasyon yapmanın, pekçok yolu var yazıda belirttiğim gibi. Emin olun işe yarıyorlar. :)