27 Nisan 2012 Cuma

Online Pazarlamada Kariyer

“Online pazarlama yapmak istiyorum. Nereden başlayayım?”
“Online reklamcılık ile ilgili okumam için ne önerirsiniz?”
“Sizce dijital PR ve sosyal medya uzmanı olmak için neler yapmak lazım?”
“Ben de AdWords öğrenmek istiyorum. Ne yapayım?”

Böyle uzar gider. Bu tür sorular o kadar çok geliyor ki, belki de tek tek cevap vermek yerine Dijitalist’te yer vermek daha doğru olacak.



1990 ve sonrasında doğan dijital jenerasyon ve 1980-1990 arasında doğan (bence) dijital öncesi jenerasyonun gözü tabii ki İnternet’te. Eski jenerasyonların aksine, İnternet ve fiziksel yaşam için farklı karakterler oluşturmaya yönelmeyecek kadar İnternet’teyiz. Hayatımız İnternet ile entegre. Neden ikiye bölünelim?

Hâl böyle olunca, İnternet’in hobi değil iş olması kulağa harika geliyor. Peki gerçekten düşünüldüğü kadar keyifli mi? Aklıma gelenleri madde madde yazdım. Lütfen eklenecek bir şeyler olduğunu düşünüyorsanız değerli yorumlarınızı paylaşın.

Her sabah, “bugün hangi bilgi eskidi?” diye Reader’ınızı açmaya hazır mısınız? Kitap önerisi isteyen arkadaşlar, online pazarlama ile ilgili kitapların tüketim ömrü en çok 1 yıl. Organik ürün alsanız daha uzun gider. Maalesef ve iyi ki değişim çok hızlı. Kitapların yetişmesi giderek zorlaşıyor. Asla bitmeyen üniversiteye (çimlerde yatılmayan) hoş geldiniz.

“Ya ne yapıyorsun ki. Tweet atıyorsun, Google’a kelime giriyorsun.” Bu kadar basit bir iş yaptığınızı düşündüğünde, insanlara ne açıklayabilirsiniz? Bir zaman ailenize umutsuzca, “beni anlamıyorsunuz,” dediğinizi hatırlayın. Kariyerinizde bu hissi çok yaşayacak ama böyle dile getiremeyeceksiniz. İşte olay bu kadar basit. Şahsen umudum dijital öncesi jenerasyonda. Bizler tam da dönüşümün yaşandığı zamana denk geldiğimizden, şans ve şanssızlığı aynı anda yaşıyoruz. Ancak Outliers kitabında Gladwell’in özetle belirttiği gibi, “Başarı, çok çalışmak ve uygun zamanda dünyaya gelmek ile gerçekleşiyor.” Zaman uygun. Geriye çok çalışmak kalıyor.

Online pazarlamada kariyer yapmak isteyen ve CV gönderen birçok kişi beni çok şaşırtıyor. Sosyal medya uzmanlığı için başvuran ve kendine uzman diyen, bir tane bile sosyal medya hesabı olmayan... SEO uzmanıyım diye gelip, URL deyince far tutulmuş tavşan gibi bakan... Maalesef bu tür kişilere çok denk geldim. Sadece rastlantı olduğunu umuyorum. Online pazarlama kariyeri istiyorsanız, online varlığınız olmalı. Bu da oldukça emek gerektiren bir iş.

CV paylaşan kişilerde gördüğüm bir başka ilginç nokta ise, Türkçe kullanımı. Herhangi bir markanın pazarlama departmanında yer almak, iyi bir iletişimci olmayı gerektirir. Pazarlamada bulunan, yani işi iletişim olan, ancak düzgün Türkçe kullanamayan insanlara yorum yapamıyorum.

Pazarlama, İnternet ile birlikte özüne dönüyor. Samimi iletişim kurmak ve çalışmaların etkisini ölçebilmek gibi olanaklar yeniden gündemde. Sadece hislere ve kişisel beğenilere dayanan pazarlama planlarının ömrü bitmek üzere... Planlarınıza tabii ki tüm kalbinizle inanın. Ancak sayıları da bir kenarda tutmayı ihmâl etmeyin.

Pazarlama eskisi gibi sadece reklam veren departman değil. A’dan Z’ye her departman ile beraber çalışmak zorunda. Lojistik, IT, çağrı merkezi, satın alma... Herkesin ne yaptığından haberdar olmalı ve onlarla müşteriler arasındaki köprü görevini üstlenmeli. Kolay yazılan, zor yapılan bir iş.

Gelecekte Pazarlama Departmanı Nasıl Olmalı? yazısını okumanızı tavsiye ederim. Hangi departman için, hangi bölümlerden mezun olmak gerektiğini de açıklıyor. Ama özetle, matematiği sevmelisiniz. Ölçmeden bir adım bile atmıyoruz. Offline’ı da ölçmek için sürekli yöntemler bulmaya çalışıyor ve aramızda bunlardan bahsediyoruz. Biraz kapalı bir dünyayız aslında ama bildiğimizi saklamayız, öğrenmek için sormaktan çekinmeyiz.

2 yorum:

ilkaykurtulus dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
ilkaykurtulus dedi ki...

Ellerinize sağlık Gizem Hanım;

Benim için gerçekten merak ettiklerimi ve bildiklerimi onaylayan ve gösteren bir yazı olmuş. Hatta okuduğumda -ki eminim benim gibi kafasında soru işaretleri dolanan bir çok insana “Sanıyorum beni muhattap almış” dedirtecek derecede samimi. Vermiş olduğunuz değerli bilgilere ek olarak, gözlemlerim ve tecrübelerimle ufak ama herkesin işine yarayabilecek bir kaç bilgiyi sizin vasıtanız ile paylaşmak isterim.

Online pazarlama her ne kadar fiziksel iletişimin (vücut dili, dinamik görünüm gibi) çok fazla ön plana çıkmadığı bir pazarlama şekli gibi görünsede, müşteri tanımlama, ihtiyaç belirleme ve ihtiyaca cevap verebilme konularında tıpkı offline pazarlamada olduğu gibi öncelikle demografi düzeni ve bu düzen içerisinde sosyolojik yapının (bir sosyolog kadar olmasada) iyi bilinmesi gerektiğine inanıyorum. Özetle siz online perakende sektöründe bir pazarlama aktivasyonu gerçekleştirmek istiyorsunuz ve ürününüz bayanlara hitap eden örneğin uzun etek, elbise tarzında bir ürün ise bu ürünün toplumun hangi kesimine hitap edeceğini önceden bilmeniz ve uygulayacağınız pazarlama aktivasyon'unu ona göre projelendirmeniz gerekiyor. Bu noktada ki duruşunuz offline pazarlamada ki vücut diliniz veya dinamik görünümünüz olmuş oluyor. Kişi bazlı pazarlamanın minimum seviyelerde olduğu bu günlerde “key account management" (kilit müşteri yönetimi) 'ın önemi hızla artıyor. Bu kilit müşteri, sizin pazarlama aktivasyon'unuzdan bir haber olsa dahi kitlesel pazarlama planınız içerisinde ulaşmak istediğiniz kişi haline geliyor. Yani kampanyalarınızda oluşturduğunuz trend'i aslında bu kilit müşteriyi hedef alarak gerçekleştiriyorsunuz. Kilit müşteri, sizin gerçekleştirdiğiniz kampanyalardan etkilenmiyor olabilir ama örnek vermek gerekirse bir ev hanımına kozmetik ürünü pazarlamak istiyorsunuz, deneyimleriniz ve reel pazar analizleri bu ürünün tam da ona göre olduğunu söylüyor. Ancak siz ona ulaşamıyorsanız o zaman devreye kilit müşteri yönetimi giriyor. Sizin, kilit müşterinize belki de onun kızı, oğlu veya eşi üzerinden ulaşacak şekilde bir pazarlama aktivasyon'u gerçekleştirmeniz gerekiyor. Bunu yapabilmek için de offline pazarlamada ön planda olan “karakter yapıları”nı iyi bilmek gerekiyor. Benim tecrübe ettiğim en önemli konu ise tüm pazarlama faaliyetleri içerisinde “Analiz yapabilme” yeteneği veya öngörüsüdür. Bunun için iyi bir matematik bilgisi kadar ve hatta daha fazla, iyi bir gözlemci, iyi bir yorum yapabilme yeteneği ve açık fikirli bir yapıya sahip olmanız gerekiyor. Eklemek istediğim daha çok şey olsa da ana fikirleri vermek açısından bu başlıklar yeterli olacaktır.

İster SEO yapın, ister CRM’e odaklanın, ister proje yönetin ve hatta kendinizi pazarlayın ama naparsanız yapın mutlaka 5N 1K (Ne? Neden? Nasıl? Nerede? Ne zaman? Kim?)’nın cevabını kendinizden emin bir şekilde müşteri(ler)nize verin. Umarım dilimin döndüğünce önemli gördüğüm noktaları vurgulayabilmiş ve yine umarım okuyan kişilerin işine yarayabilecek konuları dile getirebilmişimdir. Gizem Hanım değerli yazınız için tekrar teşekkür eder ve çalışmalarınızda başarılar dilerim. Sizi yakından takip etmeye devam edeceğim.